CABARAN PEKERJA SOSIAL DALAM MENGENDALIKAN PENGURUSAN KES PENDERAAN KANAK-KANAK DI TASKA

Authors

  • NANTHINI RAMALINGAM Pusat Pengajian Kesejahteraan Manusia dan Masyarakat (PsiTra), Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan UKM,
  • KHADIJAH ALAVI Pusat Pengajian Kesejahteraan Manusia dan Masyarakat (PsiTra), Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan UKM

DOI:

https://doi.org/10.46754/umtjur.v3i1.196

Keywords:

cabaran, pengurusan kes, penderaan kanak-kanak, pekerja sosial

Abstract

Peningkatan kes penderaan kanak-kanak sehingga kematian kanak-kanak amat membimbangkan keluarga dan masyarakat. Artikel ini akan membahaskan tentang cabaran pekerja sosial dalam melindungi penderaan kanak-kanak di taska. Kajian lepas amat kurang mengkaji isu penderaan kanak-kanak di taska. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan pendekatan kualitatif berpandukan kajian fenomenologi. Teknik pengumpulan data kajian melalui temubual berstruktur secara bertulis. 6 orang informan terdiri daripada pekerja sosial telah dipilih bagi kajian ini dengan menggunakan teknik persampelan bertujuan (purposive sampling). Lokasi kajian yang dipilih ialah taska sekitar Bandar Baru Bangi. Data temubual berstruktur dianalisis secara tematik dan hasil kajian mendapati terdapat tiga cabaran utama iaitu pertama praktis kerja sosial, konflik profesion dan kemahiran dalam mengendalikan pengurusan kes penderaan kanak-kanak. Implikasi kajian ini mencadangkan program kaunseling individu dan kelompok kepada pekerja sosial dan penting meningkatkan latihan dalam kemahiran mengendalikan pengurusan kes penderaan kanak-kanak yang semakin kompleks dan kritikal di masa depan.

References

Alavi, K. Aizan Sofia Amin, Subhi, N, Mohamad, M. S. & Sarnon, N. 2012. Kerja sosial di sekolah: memahami dan menangani penderaan kanak-kanak. Jurnal e-bangi, jilid 7, bilangan 1, Ms 17-37.

Anon. 2017, 4,652 kes penderaan libatkan kanak-kanak dlm. utusan malaysia. 17 Mac, 2017,http://www.utusan. com.my/berita/parlimen/4-652- kespenderaanlibatkan- kanak- kanak- 1.458091#navallsections.

Aronson, J., & Smith, K. 2011. Identity work and critical social service management: Balancing on atightrope?. British Journal of Social Work, 41(3), 432- 448.

Bechtold, Joy Marie. 2011. Early-Care and Education Teachers’ Perception of High Quality Early-Care and Education Programming in Relation to Their Educational Attainment Level and Experience, ProQuest LLC, Ph.D. Dissertation, The Pennsylvania State University.

Brahim, S. 2017. Praktis Kerja Sosial Dalam Pengurusan Kes Kanak-Kanak: Kajian Di Jabatan Kebajikan Masyarakat. Research Colloqium at Intan Bukit Kiara, Kuala Lumpur.

Bloom, Benjamin S. Stability and Change in Human Characteristics. New York: John Wiley and Sons, Inc., 1964.

Siegel, D. 2015. Trauma-informed school social work. Social Work Today. Vol. 15 (5): 16

Farah Subahidah Othman. 2019. Bayi 4 bulan meninggal dunia di taska. Berita Harian 9 Mac 2019.

Fareez Azman. 2020. Rupanya itu petanda dia hendak pergi – ibu bayi 5 bulan meninggal dunia di taska. Berita Astro Awani. 17 Januari 2020.

Finkelhor, D., Turner, H. A., Ormrod, R. K., & Hamby, S. L. (2009). Violence, abuse, and crime exposure in a national sample of children and youth. Pediatrics, 124(5): 1411-1423.

Garrison, J. M. 2003. Child welfare professionals’ perceptions of competencies needed in child welfare practice in northern Minnesota. (3102094 Ed.D.), University of Minnesota, Ann Arbor. Retrieved from http://search.proquest.com/ docview/305330811?accountid=41453 ProQuest Dissertations & Theses Global database.

Hilme Hussin. 2018. Guru tadika didakwa dera budak. Berita Harian 20 Ogos 2018.

Jal Zabdi Mohd Yusuff, Siti Hajar Abu Bakar Ah & Weatherley, R. 2008. International trends in child abuse prevention and risk assessment: Implications for Malaysia. Malaysian Journal of Social Administration, 5, 2150. J.R Spencer, “Children‟s evidence: The barker case and the cased for pigot” dlm. archbold review 3, 5-8, 2010.

Johansen, P. S. (2002). Key competencies in public-child welfare: A comparison of the priorities of social-work faculty and public-child-welfare supervisors. (3049684 Ed.D.), University of San Francisco, Ann Arbor. Retrieved from http://search.proquest.com docview/305481196?accountid=4 1453. Pro-Quest Dissertations & Theses Full Text database

Leong, J. 1997. Parent choice of early childhood education and care services. Australian Journal of Early Childhood. Vol. 32 (2): 51-57.

Lukman Z.M. 2009. Childhood abuse among children involved in prostitution in Malaysia. The Social Sciences. 4 (567- 572).

Kasmini Kassim. 1998. Penderaan emosi kanak-kanak: trauma terselindung. Bangi: Penerbitan Universiti Kebangsaan Malaysia

Khadijah Alavi & Mohamed Fadzil Che Din. 2008. Penderaan kanak-kanak : Cabaran, cegahan dan membantu, Kuala Lumpur: Penerbit Institut Sosial Malaysia, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat.

Konvensyen Hak Kanak-Kanak (CRC) & Akta Kanak-Kanak 2001 Kurikulum Permata. 2008. Panduan pendidikan awal kanak-kanak 0-4 tahun, perak: Pusat penyelidikan perkembangan kanak-kanak negara, Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Malaysia. 2005. Child Act 2001 (Act 611). Percetakan Nasional Malaysia Berhad. Mohd.

Muhd Dhamir Audi Azizul & Samir Muhazzab Amin. 2019. Pendidikan kerja sosial di Malaysia: Satu penilaian kritikal. Jurnal Kemanusiaan, Penerbit UTM. Vol. 7(2): 20-26.

National Association of Social Workers. (2005). NASW standards for social work practice in child welfare. Washington, DC: NASW Press.

Noble (2007) Parent Choice of Early Childhood Education and Care Services Parental conceptions of quality in Greek early childhood education. European Early Childhood Education Research Journal, 22(1), 134-148

Nor Shafrin Ahmad & Rohany Nasir. 2010. Emotional reactions and behavior of incest victims. Procedia Social and Behavioral Sciences. Vol. 5: 1023- 1027.

Noor Zulaikha & Ridzuan Hussin. 2006. Penilaian terhadap penderaan kanak kanak di malaysia: Satu kajian kes di enam buah negeri. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Noremy Md. Akhir, Khadijah Alavi, Salina Nen, Fauziah Ibrahim, M. Suhaimi Mohamad & Nazirah Hassan. 2012. Hubungan faktor dalaman penderaan fizikal terhadap kanak-kanak oleh ibubapa dlm Jurnal e-Bangi, vol. 7, no. 1, ms 1-14.

Rahimah Abdul Aziz & Suriati Iskandar. 2013. Working Children and Knowledge of Right to Education: A Study of Child Labour in Sabah, Malaysia. Asian Social Science; Vol. 9 (8): 23-33.

Rozilawati Hassan. 2003. Faktor-faktor pemilihan ibu bapa terhadap pusat jagaan kanak-kanak yang berkualiti. Latihan Ilmiah yang tidak diterbitkan. Pusat Pengajian Psikologi dan Pembangunan Manusia. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Salina Nen & Jill Astbury. 2011. Organizational barriers in working with child sexual abuse (CSA) cases: The Malaysian Profesionals Experiences. Jurnal e-Bangi. Penerbit UKM. Vol. 6 (2): 255-272.

Saparin, N. H. B. (2014). Malay Muslim Worldviews: Some thoughts for social work practice in Singapore. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 33(1), 73-94.

Santrock, J. W. 2009. Life-span Development. Edisi ke-12. Boston: Mc-Graw Hills.

Summers, N. 2012. Fundamentals of case management practice: Skills for the human services (Fourth Edition ed.): Cengage Learning.

Spodek, B. & Davis, M.D. 1982. A study of programs to prepare early childhood personnel. Journal of Teacher Education, 3(2), 42-44.

Syamsuddin, S., & Azman, A. (2012). Memahami Dimensi Spiritualitas dalam Praktek Pekerjaan Sosial. Sosio Informa.

Tengku Fatimah Muliana Tengku Muda, & Engku Ahmad Zaki Engku Alwi 2012. Care and protection against child abuse: with special reference to Malaysia Child Act 2001. Asian Social Science, 8(1), 202-208.

Woodside, M., & McClam, T. 2012. Introduction to Human Services (7th ed.). Pacific

Grove, CA: Brooks Cole/Cengage.

Zaida Mustafa. 2017. Laporan Akhir Kajian Perkhidmatan Taman Asuhan Kanak-Kanak (Taska) di Malaysia. Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Unitary International University. Kuala Lumpur.

Additional Files

Published

2021-01-31

How to Cite

RAMALINGAM, N. ., & ALAVI, K. . (2021). CABARAN PEKERJA SOSIAL DALAM MENGENDALIKAN PENGURUSAN KES PENDERAAN KANAK-KANAK DI TASKA. Universiti Malaysia Terengganu Journal of Undergraduate Research, 3(1), 99–110. https://doi.org/10.46754/umtjur.v3i1.196