KESEDARAN KEUSAHAWANAN DALAM KALANGAN PELAJAR INSTITUT LATIHAN PERINDUSTRIAN (ILP) JABATAN TENAGA MANUSIA DI TERENGGANU
DOI:
https://doi.org/10.46754/umtjur.v3i1.195Keywords:
Kesedaran Keusahawanan, Jabatan Tenaga Manusia, Aspek Individu, Struktur dan Persekitaran Perniagaan, Ciri dan CabaranAbstract
Keusahawanan sering dianggap sebagai subjek yang lebih cenderung kepada pelajar dalam bidang perniagaan tetapi tidak untuk pelajar yang mempunyai pelbagai kemahiran yang terlibat dalam bidang teknikal. Namun, ini adalah satu tanggapan yang tidak seharusnya wujud kerana Malaysia seharusnya perlu mengenal pasti kesedaran keusahawanan dalam bidang teknikal. Pada masa kini, kesedaran keusahawanan dalam bidang teknikal tertentu adalah kurang lantaran program keusahawanan lazimnya lebih tertumpu kepada pelajar InstitusiPengajian Tinggi (IPT). Misalnya, Pembangunan Keusahawanan Bumiputera adalah lebih tertumpu kepada golongan siswazah IPT, belia dan wanita. Dasar Pembangunan Keusahawanan IPT juga diperkenalkan agar modal insan dengan daya pemikiran, atribut dan nilai keusahawanan dalam kalangan IPT tempatan dapat dilahirkan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti tahap kesedaran keusahawanan dalam kalangan pelajar Institut Latihan Perindustrian (ILP) di Terengganu berhubung dengan faktor keusahawanan dari aspek individu usahawan yang berbeza serta struktur dan persekitaran perniagaan. Seterusnya, mengkaji hubungan antara kesedaran keusahawanan dengan pembolehubah tidak bersandar lain yang berkait dengan kajian seperti ciri keusahawanan dan cabaran keusahawanan. Kaedah kuantitatif telah digunakan dan borang soal selidik diedarkan kepada 280 orang pelajar. Hasil analisis regresi berganda menunjukkan bahawa cabaran keusahawanan merangkumi sikap dan minat, kemahiran keusahawanan serta pendidikan dan pengetahuan keusahawanan merupakan elemen paling signifikan yang mempengaruhi kesedaran keusahawanan dalam kalangan pelajar berkemahiran di ILP untuk menjadi seorang usahawan. Oleh itu, adalah sangat penting bagi kerajaan Malaysia untuk memberi perhatian terhadap cabaran yang dihadapi oleh para pelajar ini dan mengambil tindakan terhadap segala kemungkinan yang boleh mempengaruhi atau memberi kesan kepada minat pelajar terhadap keusahawanan pada masa akan datang.
References
Ab. Aziz, Y. (2003). Prinsip keusahawanan. Petaling Jaya: Prentice Hall.
Audia, P. & Rider, C.I. (2005). A garage and an idea: What more does an entrepreneur need? California Management Review, 48(1), 6-28.
Babbie, E. (2002). The Basic of Social Research. Belmont, CA: Wadsworth Publishing.
Balwi et al. (2004). Satu Kajian Terhadap Kesedaran dan Kesediaan Pelajar Universiti Menggunakan E-Pembelajaran Sebagai Alat Pembelajaran: Satu Kajian di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Universiti teknologi Malaysia.
Bardai. B. (2000). Keusahawanan dan Perniagaan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Chiew, T.M, Tam, Y.L & Taha, M. (2011). Asas Keusahawanan. Penerbit Multimedia Sdn. Bhd.
Creswell, J. W. (2008). Education Research. Planing, Conducting and Evaluating Quantitative Research. Singapore: Pearson Merill Prentice Hall.
Delmar, F. (2000). The psychology of the entrepreneur. In S. Carter and D. Jones-Evans (eds.) Enterprise and small business: Principles, practice and policy. Harlow: Financial Times.
Farhana, M. R. (2013). Pembudayaan Keusahawanan Ke Arah Mempengaruhi Kecenderungan Menceburi Bidang Keusahawanan Dalam Kalangan Bakal Graduan Di UTHM. Projek Sarjana, UTHM, Parit Raja: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
Hisrich, R.D., Peters, M.P & Shephard D.A. (2008). Entrepreneurship (International Edition). Singapore: The McGraw-Hill Education Asia.
Hodgetts, R.M. (2011). Contemporary Approach Towards Entrepreneur. California: Harcourt College Publishers.
Gartner, W. B., & Bellamy, M. G. (2009). Creating the Enterprise (1st ed.). Canada: Thomson South-Western.
Idris, S. H. M. (2009). Kecenderungan Keusahawanan di Kalangan Pelajar Bidang Kejuruteraan di Institusi Pengajian Tinggi Awam di Kawasan Utara Semenanjung Malaysia. Projek Sarjana, UUM, Sintok: Universiti Utara Malaysia.
Ishak, Y., Khairunnisa, M. & Zaimah, D. et al. (2011). Faktor Keusahawanan dan Prestasi Kejayaan Usahawan Melayu di Pulau Langkawi, Kedah. Prosiding Perkem VI, Jilid 2, 196-207.
Izham, M. H. & Jamil, A. (2012). Perbandingan Keperluan Aspek Keusahawanan Dengan Lain-lain Aspek Kemahiran Generik dalam Memenuhi Pasaran Kerja Mengikut Persepsi Majikan dan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi Swasta di Malaysia. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Kementerian Pendidikan Tinggi. (2016). Pelan Tindakan Keusahawanan Institusi Pendidikan Tinggi 2016-2020. Dimuat turun daripada http://www. pnc.upm.edu.my/upload/dokumen/ menul320171013112713Pelan_ Ti n d a k a n _ K e u s a h a w a n a n _ IPT_20162020.pdf pada Oktober 12, 2018.
Kuratko, D.F. (2011). Entrepreneurship: A contemporary approach (5th ed.) California: Harcourt College Publishers.
Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia. (2016). Pengangguran Belia di Malaysia: Perkembangan dan Pertimbangan Dasar. Dimuat turun daripada http://www.bnm.gov.my/files/ publication/ar/bm/2016/cp04_003_ rencana.pdf pada Oktober 12, 2018.
Martinelli, A. (1994). Entrepreneurship and management. in Smelser, N.J. and Swedberg, R. (Eds.) The Handbook of Economic Sociology. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
McClelland, D. (1961). The Achieving Society. Princeton NJ: Van Nostrand.
Muhammad Haron, H. & Khairul Anuar, A. (2008). Kemahiran Keusahawanan: Satu Kajian Analisis Kandungan Buku-buku Teks. Dimuat turun daripada http://eprints.uthm.edu.my/129/1/ muhammad_haron_husaini.pdf pada November 16, 2018.
Nasrul Hakim, M. & Halim, J. (2015). Kajian Kecenderungan Keusahawanan Pelajar di Universiti Kuala Lumpur. Projek Sarjana, UUM, Sintok: Universiti Utara Malaysia.
Noor, N.M. & A.Rahim, N. (2011). Kecenderungan Pelajar-pelajar Institut Kemahiran Mara (IKM) Johor Bahru Terhadap Bidang Keusahawanan. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
Norashidah, H., Norasmah, O. & Noraishah, B. (2009). Konsep kesediaan keusahawanan berdasarkan kajian kes usahawan industri kecil dan sederhana (IKS) di Malaysia. Jurnal Pendidikan Malaysia, 34(1), 187-203.
Norbaizura, M. I. (2015). Mengenalpasti Ciri-ciri Keusahawanan. Dimuat turun daripada https://www.scribd.com/ doc/272460798/Topik-2-Mengenal- Pasti-Ciri-ciri-Keusahawanan-pdf pada Oktober 26, 2018.
Norfadhilah, N. & Halimah, H. (2010). Aspirasi Kerjaya Keusahawanan dalam Kalangan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam. Jurnal Pendidikan Malaysia 35(1)(2010): 11-17.
Osman, M. H. (2007). Faktor-faktor Yang Telah Mendorong Graduan Alumni UTM Menceburi Bidang Keusahawanan. Universiti Teknologi Malaysia: Sarjana Muda.
Pendidikan Malaysia. (2017). Tahap Daya Saing Pelajar Institusi Pengajian Tinggi di Semenanjung Malaysia Dalam Pembangunan Keusahawanan. Dimuat turun daripada http://www. pendidikanmalaysia.com/2017/06/ pembangunan-keusahawanan - malaysia.html pada Jun 15, 2019.
Thuaibah, A. (2007). Penglibatan Kaum Wanita Dalam Aktiviti Keusahawanan Di Negeri Johor: Kajian Terhadap Faktor-faktor Kritikal Kejayaan Dan Kegagalan Pengendalian Perniagaan. Jabatan Pembangunan Sumber Manusia Fakulti Pengurusan Dan Pembangunan Sumber Manusia. Universiti Teknologi Malaysia.
Utusan Online. 54,103 graduan masih menganggur. 18 Ogos 2017. Dimuat turun daripada http://www.utusan.com. my/berita/nasional/54-103-graduan-masih-menganggur-1.516175 pada November 12, 2018.
Utusan Online. Empat Pelajar Kolej Vokasional Juara Pertandingan Reka Cipta Antarabangsa. 11 Februari 2019. Dimuat turun daripada http:// www.utusan.com.my/pendidikan/ empat-pelajar-kolej-vokasional-juara-pertandingan-reka-cipta-antarabangsa-1.838710 pada Mei 7, 2019.
Wan Liz Ozman, W. O. & Sulzari, M. (2002). Memperkasakan Usahawan. Bangi: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.
Yuslina, S., Norhasyila, M. & Suhaini, M. D. (2011). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kejayaan Usahawan Kecil MARA di Negeri Perlis. Projek Sarjana: Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin.
Zuraini, Z. (2000). Faktor-faktor yang mempengaruhi kemampuan usahawan Bumiputera di kawasan Sungai Petani, Kedah dalam memajukan perniagaan mereka. Projek Sarjana Muda, UTM, Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.